
Terapia autyzmu
Jeśli poszukujecie Państwo pomocy przy terapii autyzmu, to serdecznie zapraszamy do zgłoszenia się do naszej placówki. Każdy rodzic przed rozpoczęciem tego typu terapii staje przed różnego rodzaju pytaniami i wątpliwościami. Pracownicy naszego centrum doradzą Państwu rodzaj terapii oraz odpowiednią metodę wsparcia, dostosowaną indywidualnie do potrzeb Waszego dziecka.
Przed rozpoczęciem pracy z dzieckiem należy zdać sobie sprawę, że nie ma jednej, uniwersalnej metody terapii. Dzieci dotknięte tą przypadłością mogą mieć np. problemy z integrację sensoryczną. Autyzm to całe spektrum zaburzeń i każda osoba dotknięta tą przypadłością potrzebuje indywidualnego planu w terapii. Podstawą współpracy jest spersonalizowany plan wsparcia, który opracowujemy w oparciu o diagnozę funkcjonalną oraz indywidualną rozmowę z dzieckiem wraz z rodzicami lub opiekunami.
Celem naszego centrum jest pomoc w oswojeniu i ułatwieniu codziennego życia dzieciom dotkniętym autyzmem. Dzięki kuracji, dziecku łatwiej jest odnaleźć się w środowisku szkolnym, nawiązywać kontakty z rówieśnikami oraz komunikować się w otaczającym go świecie. Całą terapię dostosowujemy do potrzeb dziecka, jego rodziny oraz najbliższego otoczenia. Najczęściej stosuje się terapię behawioralną oraz tzw. podejście rozwojowe.
Terapia behawioralna we wsparciu dzieci z autyzmem
Jedną z najbardziej znanych kompleksowych metod wspierania dzieci z zaburzeniami autyzmu jest terapia behawioralna. Model pracy terapeutycznej opiera się na konsekwencji działań (nagroda, brak nagrody, kara itp.), a także odpowiednim modelowaniu (obserwację tego, co robią inni, a następnie ich naśladowanie). Celem tej metody jest zmiana zachowania dziecka w konkretnych sytuacjach społecznych, czyli wyeliminowanie zachowań niepożądanych, za które terapeuta nie daje nagrody oraz nagradzanie zachowań pożądanych, adekwatnych do sytuacji.
Zasady nagradzania i braku nagrody są ściśle określone przez terapeutę, podobnie jak zasady wyznaczania kolejnych celów w terapii. Terapia behawioralna powinna być prowadzona przez 40 godzin tygodniowo.
Podejście rozwojowe jako metoda terapii autyzmu
Podejście rozwojowe to druga z najczęściej stosowanych metod przy stosowaniu terapii autyzmu u dzieci. Zakłada ona, że wszystkie dzieci to aktywni uczniowie. Efekty nauki są zauważane w momencie, gdy podnosi się motywacja u dziecka. Uczą się one przez responsywny związek z terapeutą, który musi odczytywać i w odpowiedni sposób reagować na działania dziecka.
Dzieci z autyzmem uczą się poprzez aktywną interakcję z otoczeniem, którą umożliwiają mu spotkania z terapeutą, ale także ćwiczenia z rodzicami i innymi dziećmi. Celem terapii jest nauczenie dziecka samodzielnego działania, rozwiązywania prostych problemów bez udziału osób trzecich oraz aktywnego komunikowania z otoczeniem.
Bardzo dużą rolę w pracy z dzieckiem przy użyciu tej metody odgrywają rodzice, którzy muszą aktywnie uczestniczyć w treningach domowych.